دریافت های مولانا بر خلاف زاهدان ،فقیهان ،متکلمان ،فیلسوفان وادیبان به حوزه خاصی محدود نمی شود .
مولانا نهنگ اقیانوسی است که قاره ها را در می نوردد و در یک حوضچه کوچک نمی ماند .از این میان بر خلاف افرادی که بر سر سنی یا شیعه بودن او مناقشه دارند و گاه یک بیت یا ابیاتی را بدون خواندن مثنوی بر می دارند وآن را دلیلی برای حمله به او می سازند ،مولانا به هیچ محدوده ای وابسته نیست و خارج از جنگ بین مذاهب ،به گستره بی پایانی تعلق دارد که خود آن را مذهب عشق می نامد .
در تصویری نیز که او در مثنوی از حضرت علی امام اول شیعیان ارائه می دهد ،این اصل دیده می شود و احترام او در حق علی (ع ) به نحو چشمگیری دیده می شود .
برای مولانا که مثنوی اش مبارزه با نفس است ،نفس تهذیب یافته ، بعدها به مرحله عشق می رسد و علی در این میان ،در نهایت این اخلاق و مجاهده وجود دارد .
مولانا درخشان ترین ابیات را در معرفی شخصیت علی دارد .بنا به فرمایش علامه جعفری «مولوی در هر مورد از کتاب مثنوی که از علی سخن می گوید ،گویی که با یک نور ملکوتی روبرو شده ،هیجان های عاشقانه از اعماق روحش سر می کشد و در بی نهایت فرو می برد »
مولانا علی را افتخار هر نبی و ولی می داند .
علی برای مولانا سراسر عقل و بینش هست .عقل و خردی که در بهره بردن از هر آنچه ایمان است ،حاصل می شود و جلوه های مکاشفات او نیز از همین روی می باشد .
در حکایت شهادت حضرت علی در مثنوی ،یا حکایت خدو انداختن بر روی او در رزم ،مولانا علی را شخصیتی معرفی می کند که خارج از تعصبات قومی ،تسلیمبه حکم حق است و به مقام اخلاص رسیده است .
علی برای مولانا زمامداری است که مرگ برایش شیرین شده است و جهان تنگ و محدود ،نمی تواند جان او را به اسارت کشد و از این رو چون تشنه ای که به طلب آب می رود ،به ابن ملجم پیش از مرگش می گوید :چیزی که آن را ناخوش دارم به سراغ من نخواهد آمد و چیزی که بیشتر دوست دارم مرگ است .
مولانا حقیقت را ورای ظواهر می یابد و حتی ذوالفقار علی را ،بر خلاف آنچه عامه مردم دو لبه می دانند (که چنین نبوده است )نشانه مبارزه علی با نفس می داند. برای مولانا ،ذوالفقار شمشیری ساده بوده است که در دست علی ،ویژگی خاص می یافت . در جهان بینی مولانا در مثنوی معنوی ،علی روح پاکی است که شجاعت ومحبت را با هم دارد و بالغ از هزار بیت در چندین حکایت در مثنوی ،روایتگر این روح سترگ در بیان مولانا می شود .
مدرس دوره های مختلف شاهنامه، مثنوی، حافظ و خودشناسی
تدریس دوره های مثنوی بیش از 14 سال
تدریس دوره های حافظ شناسی بیش از 12 سال
تدریس دوره های شاهنامه خوانی بیش از 12 سال
تدریس دوره های خودشناسی بیش از 6 سال
نویسنده بیش از پانصد ساعت متن برای برانه های مختلف رادیویی و تلویزیونی
چاپ بیش از سه کتاب : باغ سبز عشق ، غربت وجودی در اثار مولانا و مجموعه اشعار غزلهای یک زائر
برگزیده جشنواره های ادبی، هنری و دانشگاهی و غیر دانشگاهی
دوره های داستان نویسی و فیلم نامه نویسی را در حوزه هنری گذراندم و نمایش نامه نویسی را در تالار محراب آموختم، بعدها نقاشی را نیز، نزد استادان مجربی از جمله استاد آقامیری گذراندم.
برگزیده چندین جشنواره ادبی ،هنری دانشگاهی و غیر دانشگاهی کشوری هستم و حاصل نوشته هایم سه کتاب و بسیاری نوشته های دیگر می باشد که به امید خدا برای جمع آوری وچاپ آنها در آینده نزدیک ،اقدام خواهم نمود.
سالهاست که به لطف خداوند بر خوان پر گوهر مثنوی نشسته ام و از برکات آن، با دوستان عزیزی آشنا شدم که همراه و هم قدمم در این مسیر سبز بوده اند .
اکنون درکلاس مثنوی به پانصدمین جلسه کلاس نزدیک می شویم می دانیم که عمری با هم بوده ایم در غم ها وشادی ها شریک هم بودیم اما از همه مهم ترمثنوی را کنار خود داشته ایم و مولانا هر گز از زندگی ما جدا نشده است .
تجربه ای که در این سالها از مثنوی یافته ام این است که مهم ترین رویکرد مولانا در مثنوی ،خودشناسی است
ما نمی توانیم پروازهای رفیع مولانا را تجربه کنیم .عرفان محض مولانا برای قواره انسان امروزین ،جامه ای بزرگ است و باید مثنوی را برای انسان امروز ساده کنیم
مثنوی پر از نکته های روانشناسی و اخلاقی است که به انسان کمک می دهد خود را میان بحبوبه های زندگی بیابد و بشناسد و چنین شد که کلاس خودشناسی را در کنار مثنوی آغاز کردم تا منظره های زیبای مثنوی را در وجود خودمان بیابیم .
امروز خدا را شاکرم که به من این لطف را داشته است که با مثنوی ارزشمند حضرت جلال الدین محمد مولوی آشنا شدم و اگر عمری دوباره بیابم ،باز وقتم را برای شاگردی در مکتب مولانا خواهم گذاشت چون هنوز بسیار نکته ها را باید در مثنوی بیابم ،بیاموزم و بیاموزانم .
مجموع دوره های برگزارشده
0+
اگر سوالی دارید بپرسید ادمین سایت در اسرع وقت با شما تماس می گیرند.
دیدگاهتان را بنویسید